Comments

28/02: Vihma käes

Ärge nimetage seda comebackiks...

Mul on endalgi halb tunne olnud pikka aega mitte kirjutada. Aga noh... nüüd lõpuks on midagi taas valmis. Mulle ei meeldi lisakommentaari anda, aga nii palju võin öelda, et viimati kirjutasin midagi pikemalt umbes 2005. aasta märtsis. Ja antud miniatuuri/novelli/jutukese idee tuli juba päris ammu ja pidi algselt olema üks osake raamatus, kus paljude inimeste elu mõtte otsingu teed ristuvad.

Kui keegi viitsib lugeda, siis tänan ette.

Vihma käes

Malcolm Lincoln
28-29.02.2006

Kes suudaks peatada vihma? Vihma, mis peksab piisk piisalt vastu kõike, mis ette jääb. Vihma, mida üks naudib, teine vihkab. Oh, kui palju emotsioone on selles peidus. Kui palju mõtteid võib tuua üks loodusnähtus. Piisad peksamas vastu teed, vastu seinu, vastu katuseid, vastu lagunevat bussipeatust. Saju tuhm müra ja kummaline muusika. Aga kes mõistaks selle laulu sõnu? Ja kes suudaks peatada vihma?
Meesisik tõstis pilgu. Eelnevad mõtted olid ta korraks endaga haaranud. Mingi harv seisund, kus inimene tunnetab kõike enda ümber. Või arvab end tunnetavat. Kui ta mõistab, mis teda ümbritseb ja et ta tõepoolest on olemas. Nüüd oli mees tagasi tavareaalsustajus – tujudest olenevas ja manipuleeritavas tunnetuslikkuses, mis temas ühtäkki mingit jälkust tekitas.
Ta seisis klaasist bussipeatuse ees, mille üks külg oli kellegi poolt sisse visatud, ilmselt mõne suure kiviga, mida tee ääres poris lebamas võis näha. Vihmasadu aina tugevnes, aga mees ei olnud läinud kaitsva varikatuse alla. Ta lihtsalt ei tahtnud. Ta tundis piisku vastu kergelt habetunud nägu ja kinnasteta käsi tagumas, ega tahtnud seda tunnet kaotada. Tal oli külm, ent ta püüdis taas kinni haarata sellest kummalisest selgustundest, mis äsja lahkunud oli. Ja aina hägustus kuni võis mõista, et läinud ta oligi. Täiendust oli vaid saanud kastike, kuhu kogunesid kõik vastuseta küsimused, lõputa mõtted. Kastikese, mis oli ammu täis saanud ja kuhu ometi aina juurde kuhjus - küsimusi - ilma ühegi vastuse või lahenduseta.
Mees tõstis pilgu. Väsinud, ent endiselt ja teravalt midagi otsiv pilk liikus üle tee ja haaras teisel pool kõrguva paneelmaja hämaraid kontuure. Kellaaeg ei olnud mehele teada ja ega ta sest hoolinud, aga võis oletada, et kesköö oli möödas – möödas juba üsna tükk aega. Maailm, mida inimsilm harjunud nägema valguses, oli pimeduse rüpes. Mehe pilk eksles mööda maja seina. Paar akent olid valgustatud, aga ette tõmmatud kardinad muutsid valguse tuhmiks, kaugeks ja võõraks. Äkki jäi tema pilt ühele viienda korruse aknale. See oli äsja avanenud ja sinna ilmus keegi. Mees kissitas silmi, et näha, kes see on. Siis süttis korteris tuli. Aknal oli väike tüdruk, käsi ette sirutatud, otsekui otsides midagi tühjusest, tunnetades vihmapiisku. Ehk soovis ta, et vihm lõpeks. Aga ka tema ei suutunud peatada vihma. Ja miks ta pidanuks või tahtnukski? Tema näol tundus olevat rahulik naeratus. Siis ilmus tema selja taha naine, tõmbas tüdruku tagasi ja sulges akna. „Väljas on külm, jääd veel haigeks lahtise akna peal,“ võis ta öelda, „miks sa juba ei maga? Kas sa tead, mis kell on?“ Vähemalt nii mõtles maja ees seisev mees, kelle olemasolust ei tüdrukul ega tema emal aimugi ei olnud. Ta naeratas kergelt. Talle meenus lapsik rõõm väikestest asjadest – detailidest, nagu iga eraldi piisk, mis vastu kätt langeb. Detailidest, mida too tüdruk kümne aasta pärast ilmselt enam ei märka. Ei oska märgata või ei pea vajalikuks märgata.
Bussi polnud tulnud. Tegelikult ei olnud ta kindel, et üldse bussi ootas. Või kuhugi sõita tahtis. Tegelikult oli ta täiesti kindel, et ei tahtnud. Aga raske oli endale tunnistada, et teekond oli lõppenud. Ja toonud siia pimedasse tänavaäärde. Ta hakkas aeglasel sammul mööda teed astuma. Möödus üks auto, vist punane, valge numbrimärk taga säramas. Number, millele mees reflekselt pilgu heitis ja mida ta hetk hiljem enam ei mäletanud. Ja mis vahet sel oligi? Juhi jaoks kindlasti oli. Ehk oli see tema jaoks tähtsaim asi elus. Tema auto, tema maailm. Või ei olnud sel ka talle mingit tähtsust. Kogu tähtsus ja mitte mingit tähtsust.
Ta astus edasi – kindlal, kuid kuidagi ükskõiksel sammul. Kiiret ei olnud, kuigi aeg üha kadus. Aeg – see kõige väärtuslikum, mis üha kadus, et mitte kunagi tagasi tulla. Et end näidata, enda üle mõtlema panna ja siis justkui irvitades kaduda.
Lollus! ütles hääl. Hääl pimedusest. Hääl tema enda seest. Hääl tema ümbert. Hääl tema alateadvusest. Ehk oli see hääl garaa˛iseinast, millest ta äsja möödus. Selles seinas olid võibolla vastused kõigile tema küsimustele, mida ta endalt üha ja üha küsis. Ehk oli sama, mis vihmagagi, tuli vaid osata kuulata, osata lugeda. Ja seda mõtet arendades, endale uut küsimust luues, oli sein juba selja taha jäänud. Aga tegelikult oli see ju vaid sein – vaid üks sein. Kui palju oli selja taha jäänud inimesi, kohti, tundeid, väärtusi. Maha jäetud, et otsida vastuseid küsimustele. Ja kõik oli vaid asendunud uute küsimustega. Nii linnast linna, tänavast tänavasse, mõttest mõttesse, vihma käest räästa alla, otsides kõikjalt vastuseid. Vastuseid kasvõi ühele kogunenud küsimustest. Küsimustele elust, inimestest, maailmast, olemisest, mõttest, mõttetusest, ümbritsevast, kujuteldavast. Aga see ei olnudki vist mõeldud nii minema.
Just, mõtles ta, nii oligi. Algusest peale küsimused – küsimused algusest, küsimused lõpust, küsimused teest algusest lõppu. Ja siis saabuski see lõpp. Ja mis edasi? Kõik! Ja mitte ühtegi vastust. Niisiis miks üldse küsida? Järjekordne küsimus. Ja see ei olnud kuhugi viinud. Ega ka millegagi asendunud.
Lihtsalt lootus oli kadunud. Järjekordne küsimus: kas lootus on miski, mida on sündides antud teatav kogus ja mida ei saa kusagilt juurde, või siis miski, mida mõjutab iga tõke ja tõuge teel. Küsimine... mõtlemise tagajärg. Või mõtlemine... küsimise tagajärg? Ta naeratas. Kuidagi võltsilt ja tehislikult. Sest ilma ühegi vastuseta oli tekkinud mitu uut küsimust.
Aga ta oli sellega juba harjunud.
Miks ei võinuks kõik jäädagi lihtsaks? Sest alles nüüd sai ta aru, et lihtsuses tõepoolest on ilu. Lihtsus võis võrduda ka üheplaanilisuse või pinnapealsusega, aga kui rumal või ignorantne olles võis inimene tunda end õnnelikuna, miks siis mitte seda rõõmuga olla? Sest tema, mees vihmas, oli ju tark. Ta mõtles ja arutles. Ta küsis ja otsis vastuseid. Aga igasugune rõõm oli kadunud. Uppunud kõigi küsimuste keskele. Aga nüüd tundus see ühesuunalise teena, kust enam tagasi pöörduda ei saanud. Ta tundis end palveränduri, askeedina. Talle meenus koht, kus võinuks veel tagasi pöörduda, rõõmudest kinni haarata. Aga sel hetkel ei olnud ta seda märganud. Ja ta ei oleks ka tagasi pöördunud, sest sel hetkel lootis ta veel leida vastuseid. Ja mis kasu sellest tarkusest siis lõpuks oli? Tarkusest oli saanud vaid sügavamõttelisus. Nüüd juba lausa mõttetuna näiv „diiplus“. Heh, tõmbus naeratusekramp hetkeks tema näole. Küsimused olid üha raskemad. Rasked hingele, nagu ka kehale, nagu ka vaimule. Ta ei tahtnud neid enam. Ta ei tahtnud mitte midagi. Isegi kaua otsitud vastustel ei paistnud enam tähtsust olevat.
Tee oli muutunud sillaks. Sillaks, mis viis üle allvoolava jõe, mis eemal majade vahele kadus. See oli nüüd hästi näha, sest vaikselt oli pimedus kadumas. Jõevee vulin oli selgelt kuulda. Loodus keset linna. Tilk keset merd. Mitte midagi keset mitte midagi. Kõik keset kõike. Ja järsku ei leidnud ta ise oma mõtetest enam mingit mõtet. Kõik oli keeruline, „diip“, ja isegi talle endale jälk. Ta puges läbi piirde ja istus silla äärele. Veeni võis olla viis kuni kaheksa meetrit. Alati oli ta pidanud end tugevaks, vastupidavaks. Nüüd, siin vihmas istudes, oli tal nõrk tunne. Ta oli jäänud elu alla, ilma et elu oleks teda alla ajada püüdnud. Ta tundis ennast jooksmas nõiaringis, kust välja viiv uks oli sulgenud. Mille ta oli ise sulgenud. Oma üüratus tarkuses, mis nüüd võrdus lollusega.
Sõprus, millesse ta oli usu kaotanud. Armastus, mis oli kadunud koos nooruse naiivsusega. Ausus, mille säilitamisele polnud ta iial erilist tähelepanu pööranud. Materiaalsus, mis teda lihtsalt ei huvitanud. Õnn, mida ta ei olnud püüdnud, aga millest ei olnud tahtnud ka nii kaugele jõuda. Liiga kaugele, tundus ühtäkki.
Ööst oli saamas hommik, pimedusest kerge hämarus ja hämarusest oli kohe saamas valgus. Aga nukrus oli jäänud nukruseks. Ja see muutis valguse taas pimeduseks ja päeva igaveseks ööks. Tema käed värisesid.
Buss ei olnudki tulnud. Eilne oli kadunud nagu kõik eelmised. Värvid olid segunenud mustvalgeks ja siis ühtlaseks halliks. Ja siis ta enam ei istunud, ta kukkus. Kerge tunne oli. Hirmu ei olnud. See tunne ei olnud veel kordagi tekkinud. Ta sulpsatas vette ja kadus selle alla. Kipitus kurgus. Viimane agoonia. Ja peale eelnevat õudust näis see lunastusena. Viimane küsimus: kas lõpp võinuks ka olla teistsugune?

Tunnel... valge tunnel. Uskumatu, nad kõik rääkisid sellest. Ta ei olnud sellesse iialgi uskunud. Nüüd ta nägi seda. Ja kahel pool möödus tema elu. Elu nagu iga teine. Elu nagu mitte ükski teine. Ta mõtles veel, ta tundis veel, aga see ei olnud enam tema ise. See oli taas see kõigetajuvus, ainult kuidagi ähmane, rahulik, ilus. Ta liikus valguse poole, sirutas käed selle suunas. Ja siis ta äkki teadis, et vastused on ehk siiski veel ees.
Valgus muutus äkitselt taas pimeduseks.

Kipitus kurgus. Taas. Kibe tunne üle keha. Ta tundis end köhimas. Ja see oli taas tema ise. Külmatunne ja valu.Ta ei tundnud oma keha täielikult, aga sai aru, et polnud enam vees. Kuhu oli kadunud valgus? Kus ta oli? Ta ei suutnud silmi avada. Aga ähmaselt tungis läbi vaikuse hääl: „Hinga! Hinga!“ Ta ahmis õhku. Ja siis kadus kõik taas pimedusse. Lõpp.

Ja kõik algas ometi taas. Ta püüdis silmi avada ja tundis valgust. Ta ei suutnud lauge lõpuni tõsta kuid eristas enda kohal üht kogu. Tal oli külm, kuid kuidagi rahulik.
„Kas sa oled ingel?“ küsis ta. Eristus malbe naeratus kuju näol. Pilt teravnes. Ta tundis, et keegi hoidis tal ümbert kinni.
„Kas sa kukkusid?“ küsis hääl, mis tundus ta kõrvadele eriti pehme ja kodusena; sama hääl, mis oli hingata palunud. Ingli hääl, „Oota, ma kutsun kiirabi.“
„Ei, ei. Ära...“ kogeles mees. Nüüd eristas ta täielikult detaile naise küsivas näos. Tolle riided olid märjad. Ilmselt oli ta mehe veest välja tõmmanud. Kes see on, küsis ta endalt. Miks see nüüd nii läks, korrutas miski ta sees, kuid enam mitte küsivalt. Ta ei saanud pilku naise hoolitsevatelt silmadelt.
„Sul vedas, et ma siin hommikuti jalutamas käin,“ teatas naine veidi kahtlevalt naeratades, „oled sa kindel, et ma kiirabi ei kutsuks?“
„Ei, ära kutsu,“ vastas mees endiselt naisele otsa vaadates. Ja talle tundus, et ta nägi kogu maailma headust ja ilu. Igatahes oli tal rahulik tunne. Kadunud olid kõik küsimused. Enam polnud vaja vastuseid. See oli ükskõik... kõik oli ükskõik. Hea ja kerge oli.
Ta vaatas otsival pilgul naist ja see hoolitseval pilgul vastu. Ta ei tundnud enam piisku. Ta ei tundnud enam nukrust. Tema jaoks oli vihm lõppenud. Ja naine tema kohal... tema oli suutnud vihma peatada.

Comments made

Njaa... raske öeldagi. Tahaks ju midagi head kirjutada, aga... äkki ma lihtsalt ei saanud tervest loost aru või. Minu jaoks üks mõttetu kirjatükk, sorry. Tüng! See oli selle eest, et Sa mulle ütlesid, et see .zip fail on viirus >:D Nii. Nüüd päriselt:

Tähendab. Ma olen tihe poogna (http://www.poogen.ee) külastaja ja kui ma seda teost oleksin poogna kontekstis näinud, siis oleks raudselt viis lennanud. No see on lihtsalt super lugu :) Mõnus stiil ja noh... lõpetus. Lugu oli väga hästi lõpetatud. Puänt, super. Lugu ise tundus olevat selline ühtne tervik. Mehe kohta tekkis muidugi küsimusi (:D), et kes ta on ja kust ta tuleb. No tsipakene rohkem oleks võinud tema kohta mingit infot veel avaldada. Lihtsalt. Puhtalt haiglase uudishimu pärast hakkas huvitama.
Mulle on ka alati tähtis olnud see, et lugu tekitaks tundeid, emotsioone. Ka siin ei suutnud Sa mind alt vedada. Olgugi, et oli kasutatud küllaltki tavalist meetodit - kirjeldatud oli selliseid asju, mida kõik inimesed kogenud on: vihmapiiskade püüdmine käele, autode numbrimärkide refleksne vaatamine, läbi kardinate kumav valgus. Aga seda oli hästi tehtud ja see soe äratundmisrõõm oli vägagi olemas. Ja kusjuures, kummaline asi - ma nägin oma vaimusilmas, et tegevus toimub paneelmajade juures veel enne, kui üleüldse sõna "paneelmaja" esimest korda mainiti. Kuigi, eks see võib tulla ka sellest, et ma ise elan ühes betoonkarbis, aga siiski - mõnus.
Poole lugemise pealt meenus mulle, kuidas Sa koolis (peale inglise keele tundi) rääkisid andest ja ühest tõelisest kirjanikust. Nojah... no ega siis kõik kirjanikud kah kohe torust lase. Kindlasti on ka palju neid, kes oma töid päevi, kuid (või isegi aastaid) viimistlevad, siluvad. Ja annet on Sul küll. Selles pole kahtlustki. Iga terve mõistuse juures olev inimene veenduks selles pärast loo läbi lugemist ise.
Noh. Mis ma lõpetuseks oskan öelda - jätka samas vaimus. Ja muidugi "Aitäh" mõnusa hilisõhtuse lugemise eest ;)
01/03 01:24:19
How dare you include dialog only in the last scene.
The atmosphere kept jumping from light to dark to light to dark and back to light again. Make up your mind!

And since when are there rivers near block-flat buildings.
They level the whole thing.

If it's dusk there wouldn't be any cars. Especially not in the neighbourhood you described and definetly not a red one. That's like a cat in the dog pound.

AND WHO THE HELL EXCEPT OLD LADIES GO OUT FOR A WALK WHEN THE SUN RISES, nobody with the strenght to jump into freezing-cold water and pull out a fully grown man.
Not a plausable storyline!
On the other side. The whole metaphorical crap about rain being life / problems / anguish passing us by and all we have to listen to it for answers is pretty cool.

Somehow I sense a hint of personal problems buried under the feeble attempt to create some low form of a dramatic character. Having problems ... down there? (low blow and I apologize).

And who the hell heard of anyone being able to stop the rain? Buy a fucking umbrella and deal with it!

I'd change a couple of things in this little short story to make it even more depressing. The man could have only one leg and be blind. So when it starts raining he is screwed because he can't hear a thing. Maybe you could have his whole family killed. OH oh and make a sad scene where 'Old Yelle'r' has to be shot. MORE DRAMA! How about the man has a combination of cancer and AIDS. CAIDER! and he'd be bald and horribly disfigured in a dramatic car accident where his parents died.

What else? Hmm .. how about he'd have a drinking problem or a drug-abuse problem. . or better yet, both!
Your future will be about as successful as "Gigli".
Have a nice life, your best friend TheZin.
01/03 21:51:56
Muidugi ma oleksin võinud kirjutada, et tegelase areng oli tajutav, metafoorid illustreerivad. Väike tüdruk kui kõrvaline pealtvaataja kes otseselt ei pane midagi tähele aga mõjutab peategelast sügavalt. Naine, kes päästis mehe, oli valge ingel, toob õnne, puhtust loose samas kui mees ise ei suuda end päästa.
Vihm, kui pidev pask, mida elu igal pöördel ette heidab ja inimene otsib pidevalt varju. bla bla bla, aga see ei oleks ju mina olnud.

Mina, kui inimesena leian, et lugu oli sügavamõtteline ja mõjutav.
Mina, kui su sõber, leian, et sul on probleeme millele sa pead vastu seisma ja lahendama.
Mina, kui mina aga, leian, et see jutt ei oleks minu suust tulles usutav.

Good night and good luck.
01/03 22:01:04
Mina, kui mina, leian, et Sa peaksid selle töö kuskile novellivõistlusele saatma. Kohe.
01/03 22:54:25
Andrei, selliseid vendi nagu sina on maa peal vähe! Jätka samas vaimus!! Lugu on loov ja mõttega.
Selle koha pealt oled sa teistest väga erinev (heas mõttes erinev), meievanuseid, kes vabal tahtel teoseid teeksid, on Väga Vähe!
parimat!
01/03 23:00:45
Kõige tähtsam, et loetu tekitaks mingi emotsiooni. Ükskõik millise, minu poolest kasvõi negatiivse. Ja lugu tõesti tekitas igasuguseid tundeid, mida ma nüüd pean püüdma mõista. Nii et adjöö rahulik uni ja ärkvelolek esimestes tundides. :D
Mulle meeldis see, et mida edasi lugeda, seda mõnusamalt masendavamaks asi kisub. Jah, ma tean, Sa ütlesid, et masendus ei saa mõnus olla, aga ma ei oska teistmoodi öelda. (Kõigil pole sellist annet nagu mõnel teisel siin :)...) Selles mõttes mõnus, et see paneb mõtlema ja arutlema ja annab midagi juurde.
Ja siis kui ma lugu juba kergelt süngeks kisub (ei, sünge pole see sõna, aga saad aru küll), siis lõpus tuleb lootus ja helgus. Vot see on lahe. Et pärast pilvi ja sadu lõpuks tuleb ikka päike. Hea tunne tekkis.
02/03 20:17:45
Hmm, ikka täitsa tubli oled, et leiad aega ka sääraseid jutte kirjutada! A mulle just meeldis, et mehest polnud kuigi palju teada, polnud liigset informatsiooni, mis segaks. Pealegi, niiviisi hakkas just mõte rohkem kaasa käima, kui pidi mõtlema. Terve see filosofeerimis- ja mõtisklusvärk oli väga hea, just see, et lõpuks mees diipluse peale mõtlema hakkas, muidu oleks nagu tavaline olnud. Vihma idee oli ka tabav, suutsid kuidagi seda vihmatunnet jäädvustada, lõid kujundi jne...
Lõpu kohta niipalju, et natuke segaseks jäi mulle. Et kas ta nagu avastas elu mõtte jälle või armus või mis?
Ja kirjastiil on Sul huvitav, pikad, kuid samas mitte igavad kirjeldused, tänapäevased.
Mul tekkis samuti hea tunne lugedes. Tegi olemise kohe rõõmsamaks, kui peale kurbust, masendust ja piina tuli helgeja õnnelik lõpp... Et mitte lugeda polnud piin ja masendus vaid noh, saad aru küll ;)

Nii, tähendab, kui nüüd andest rääkida, siis... nojah, seda sul tõesti on nagu näha võib. Aga ära lase sellel unarusse minna, jätka kirjutamist, ja pane oma toodang siia ikka ilusti üles:P. Lõpp
03/03 21:21:44
Lausestus kohtuvalt mööda, õigekirjavead... no mida teha, kui annet ei ole inimesel.

Ma usun, et me kõik teame su arusaamu diiplusest. Algus tuli selle pärast tõsise üllatusena, aga sa võtsid ta ikkagi korralikult kokku.
Üldiselt olen ma tähele pannud, et sul on anne tabada oma proosaga teemasid, mille kohta mina olen teatavasti kasutanud luuletuses fraasi "sõnade seadmine segab mind". Vihmasajunukkermelanhoolne maailmaimestus on täpselt üks nendest sellistest momentidest, mida mina ei ole suutnud tabada. Ehk tõmbakski sealt joone ande ja andetuse vahel? Või ehk mitte? Või äkki siiski? Ei?
Vihma ja valguse koha pealt, et nende koha pealt oleks ehk võinud natuke vähemekspressionistlik olla. Ma ei tea kas sina tead Gavin Friday lugu "Wind & Rain", aga see oleks justkui soundtrack su sellele kirjutisele.
Minu arust ütles ka Tõnis seda [koolis küll], et ta on just seda teksti varem lugenud iseenda peas, aga sina olid ikkagi see, kes selle paberile [kõvakettale] pani. Tõtt-öelda on minuga sama lugu.

Kokkuvõte? Ära kirjuta rohkem, jubedalt andetu oled ja ma pole kunagi arvanud, et sa üldse tohiksid kirjutada.

Kas ma su autogrammi tohin esmaspäeval saada?
03/03 22:02:07
Lõpuks siis minu väike lisa kirjatöö kõrvale.
Alustuseks mainin kohe ära, et nõustun Su kalli emaga ning pärjan tehtud tööd teistkordse "fantastilisega" :)

Kui siit eelnevate kommentaaride seast lipsas läbi mõttelõng, et antud miniatuuri idee oligi panna mõtlema või tekitada mõni emotsioon, siis tabas seegikord see mind. Kuid millegipärast arvan ma, et hoopis teistmoodi, kui enamust ning seda just täpselt sellepärast, mida Kaur mainis. Mõtlemine kaldus just teose lätte, autori, juurde. Miks just selline teema? Sellised metafoorid, kujundid ja juhtmotiiv? Selline lõpp? Suures osas teadsin ma juba lugedes, kuhu poole lõpp kaldub ning mida sellega öelda tahakse, kuid püüdsin ennast panna lugupeetud autori positsiooni, näha kõike läbi tema silmade. Pärast lugemist ning väikest vestlust avanesid ka mõned muud aspektid ja mõtted veelgi selgemalt.

Kuigi selles jutus peitub väga palju ning tegu on vägagi allegoorilise tekstiga, jäid mulle peale kõige silma ikkagi järgmised mõtted:
Usk. See miski millele me kõik mingil määral, mõnel ajahetkel mõtleme. Mis meid hommikul püsti ajab ning õhtuti magama suigutab, keda rõõmsalt, keda nukrameelselt... Teisena uskumus sellesse, et siin maailmas on siiski midagi, mille poole püüelda, mille nimel pingutada, miks üleüldse elada.
Lootus. Peale kõikide pahede jäi inimesele siiski lootus. Teos kajastabki suurmal või vähesemal määral peategelase püüet sisemise harmoonia, täiuse poole. Et ei oleks enam vaevavaid küsimusi, mõistatusi, üleliigseid pusletükke. Üks väikene lootus ja unistus suur.
Viimase ja ma usun, et ka autori silmis kõige tähtsama motiivi kirjeldamisega jään ma iseteadlikult pikalt, pikalt hätta, kuid ma olen enam kui kindel, et iga inimene, kes luges kogu jutu mõttega läbi, tabas selle. Selle millegi, mis jätab alati varju kõik masendava, nukra ning mõttetu, see miski mis peatas vihma.
04/03 00:29:56
No lõpuks on jõudnud kätte aeg, mil mina "hindan" Sinu novelli. Olles lugenud teiste arvustusi ja kommentaare on selge, et midagi halba ma kirjutada ei tohi, sest saaksin kohe kindlasti ühel pimedal kõrvaltänaval mingi külma metall-toruga vastu pead. See selleks.
Ma ei ole kunagi väitnud, et Sul pole annet, samas pole ma ka kunagi väitnud, et Sul seda on. Minu arvamus on see, et Sa kirjutad väga hästi, sellegipoolest ei hakka ma liigitama Sind andekaks või andetuks, ehk mõne aja pärast, kes teab. Lugu liigutas mind, mitte küll väga palju aga siiski piisavalt, et mind mõtlema panna. Võimalik, et mul oleks suu lahti vajunud, kui ma oleks end ümbritsenud sobiva muusika, küünalde või muu sellisega. Tundub, et vaikus ei olnud antud juhul parim valik, sest nii kurb kui see ka ei ole mõte läks mujale, mis ei ole aga üldse Sinu viga.
Loo ettearvatav lõpp tekitas ainult sellepärast hea tunde, et minu peas karjus keegi: "Jess ära arvasin! IN YOUR FACE!!"
Üldkokkuvõttes jäin novelliga muidugi rahule(ärge lööge mind), kuid kaalun mõne aja pärast selle teistkordset lugemist, sest kirjutise "hinne" sõltub suuresti minu hetke tujust.

Kena COMEBACK
12/03 23:03:30
Mulle meeldib mõte, et armastus on kõikvõimas.
Muud mul öelda pole.
^^
13/03 22:57:34
Tervitus Andrei!

Alustuseks tahtsin seda märkida, et mitmed eelnenud kommenteerijad ütlesid, et oleksid tahtnud rohkem mehest teada. Hmm...see on aga täiesti välistatud, et sa oleksid mehe kohta informatiivsem olnud, sest et tegemist on novelliga ja novelli puhul peabki asi nii olema nagu sul on.

Andrei, ma ei tea kaugele sa "Fausti" lugemisega jõudnud oled, aga sinu novellist käis läbi faustilik mõtteviis. Just selles kontekstis, et mida intelligentsem on inimene, seda keerulisemaid küsimusi ta endale esitab. Aga kõigile küsimustele ei saagi vastuseid anda ning see teeb õnnetuks - oleks palju lihtsam elada väheste teadmistega.
Ja selle asemel, et mõelda näiteks elu mõtte üle, üritada aru saada, kust lapsed tulevad või palju on 2+2.

Üks keerulisemaid küsimusi ongi: Mis on elu mõte?
Selle koha pealt vastandud sa Faustile, sest "Faustis" oli elu mõtteks TÖÖ, sinu kirjatükis on selleks ARMASTUS. Ja kae, sedasi jõuamegi sinu ühe lemmikraamatu "Meistri ja Margarita" juurde. Et Bulgakov oli ju meeletult suur "Fausti" austaja ja puha, kuid ka Bulgakov tõdes oma meistriteoses, et edasiviiv jõud on armastus mitte töö. Niiet mõtlete selles osas ühte moodi.

Kui sul vähegi võimalust, siis loe kindlasti Hesse "Stepihunti", sest et seal tuleb ka välja moment, et peategelane on ääretult intelligentne inimene ja tunneb ennast hästi elu sügavamates kihtides: kunst, kirjandus, klassikaline muusika, filosoofia. Samas on ta täielik võhik elu pealmistes kihtides: ballid ja seltskonnaelu. Seega on ta ühiskonnast "välja heidetud" - tema ei mõista teisi ja teised ei mõista teda. Tema elus puudub igasugune tasakaal. Ehk siis teisisõnu peaks ideaalis sedasi olema: ole tark ja loe raamatuid ja õpi hoolega, aga nädalavahetustel mine sõpradega välja ja joo ennast mälukasse :D No nii hullult ei pea ka jooma, aga midagi taolist igatahes.

Novellide puhul on alati see tore asi, et kunagi ei saa aru, mis ajastul tegevus toimub, sest keskendutakse alati mingile konkreetsele sündmusele, mitte nii, et 19.. aastal sündis see tüüp....ja siis saja lehekülje pärast tuleb kogu loole alles mingi point sisse kui see tüüp on 100-aastane. Aga ühesõnaga, mis ma öelda tahtsin, oli see, et sinu kirjatükis saab aru, et tegemist on kaasajaga, sest sa kasutasid väljendit "diip". A mul pole sellega mingit probleemi - lihtsalt ütlesin. Kui päris mulliks kätte ära minna, siis võiks isegi öelda, et see oli sinu poolt proff nüke juhul kui sa tahtsid, et lugeja saaks aru, et tegemist on kaasajaga.

Siis mulle meeldisid veel osad kohad väga-väga, mis ma hea meelega highlightiks. Näiteks kui sa rääkisid sellest jõest:"Loodus keset linna. Tilk keset merd." Ja teisi kohti oli seal veel.

"Ta tundis end palveränduri, askeedina." Paolo Coelhot oled lugenud või?

Kusjuures, ma arvan, et see tüdruk, kes aknal oli, elab sinuga samas majas. Või õigemini, et kui ma seda kohta lugesind, kujutasin ette, et see mees seisab sinu maja vastas teisel pool teed.

Igal juhul annab see novell igale lugejale nii mõndagi mõtiskleda ja seega on ta täitnud oma eesmärki ja kiidan sinu novelli igati heaks. Mulle sümpatiseerib stiil ja kõik see muu krempel, mis sinna juurde käib. Tahaks ka seda märkida, et sulle meeldib arutada väga sügavatel teemadel ja seega ma leian, et mida rohkem sa selleteemalist kirjandust loed, seda kiirem on su progress.

Igal juhul jään ootama sinu järgmisi teoseid!
18/03 16:28:38
Inimene vajab elule vormi. Psühholoogilist kuju, mis oleks mõistlik ja kontrollitav nagu ketis olev loom. Vajatakse isegi jumalaid, et oma orjaloomust rahuldada. Vajatakse sümboleid, mõistete nimesid. Miks? Selleks, et defineerida elu. Vajatakse kirjanikke, kangelasi, poeete, kes oskavad oma andega täpselt sulle südamesse torgata. Kui ma mingil perioodil arvasin, et kunsti saab pidada heaks ja kehvaks, siis viimasel ajal veendun üha rohkem, et hinge läheb see, millega suudad samastuda.

Antud juhul on sümboliks ja jutu vormiks vihm - metafoor kas surmale, kurbusele, üksindusele, lootusetusele... või millelegi muule säärasele. Vihm on siin loos negatiivsuse metafoor.
Näitasin sulle seda luuletust hiljuti, mina suhtun vihma näiteks teisiti (vihm kui elustaja, lootuse andja), aga see ei ole hetkel oluline...

"Luule - ilu ihkamine, ikka oma, oma püüd. Luule - tõe tihkamine südamest, kus pole süüd" - Arvi Siig
Kõik kunst sünnib kurbusest. Kõik siiras.

Loo juurde minnes, siis see lõpp oli aimatav, sest ma tunnen sind, mees. Ilus muidugi, kuid kas mehe elu päästis siis kellegi imeilus loomus, headus, millest ta kogu aeg varem teadlik oli? Ta oli tark, aga tekstist võib järeldada, et lõplik tarkus, lõplik tõde on siis... kurbus, üksindus?
Vaba inimene on see, kes ei mugandu, nagu ma Oscar Wilde'ilt lugesin. See mees ei mugandunud ega leidnud oma kohta, sain ma õigesti aru? Või oli ta juba kõike teinud ja ta silmad olid nagu sajand - väsinud ja nukker-rõõmsad sellest, et tema oli teoreemi, millel nimeks Elu, juba lahendanud? Kirjutaks ja küsiks veel, aga ma ei oska ennast hetkel arusaadavalt väljendada.

Ma ei hakka ütlema vist enam, et "Super! Sul on annet, kirjuta veel!" Sa tead isegi hästi, et sul seda on ja et ma sama arvan.
12/05 23:39:08

Add comment

This item is closed, it's not possible to add new comments to it or to vote on it